Pentru copiii între 12-17 ani intervievați în cadrul unui studiu, atunci când vine vorba de identificarea și raportarea la mentori și la modelele pe care aceștia și le asumă în evoluția lor, oamenii de business ocupă antepenultimul loc cu 11,93% relevanță, prietenii virtuali (persoane cu care au intrat în contact doar online) 6,17%, iar politicienii ocupă ultimul loc cu doar 2,47%.
Un aspect pozitiv identificat în cadrul unei cercetări naționale, realizată pe 1.500 de respondenți, prin care s-a urmărit modul în care copiii și adulții se raportează la mentori și la modelele inspiraționale, membrii familiei par să fie cele mai importante modele și mentori (76%).
Și asta în timp ce prietenii reprezintă (44%), vedetele (31%), profesorii (29%), iar personajele reale sau imaginare – eroi din filme, cărți, animații sau jocuri – doar 22%.
Experții au mai constatat că, pentru copii, în ceea ce privesc persoanele pe care le aleg drept modele sau mentori, sunt importante caracteristici cum sunt: inteligența (67,9%), ambiția (60,49%), frumusețea (58%), succesul (57,6%), curajul (56,79%), talentul (55,97%) și faima (51%).
De asemenea, copiii cred că au nevoie de modele pozitive (63,15%) și își iau modelele din mediul online (42,83%), școală (29,26%), respectiv TV și radio (27,62%).
În plus, 82,5% consideră că au nevoie să audă mai multe povești de succes din cât mai multe domenii.
În cadrul proiectului „Aleg să Previn! Educație și Sănătate”au fost analizate și categoriile de vârstă părinți și bunici (25-44 și 45-64) pentru a vedea comparativ ce este important pentru aceștia, având în vedere că principalii mentori menționați sunt din familie.
Astfel, cei cu vârste între 25 și 44 ani menționează ca modele pe primul loc familia (71,66%), urmat de prieteni (36,94%), însă îi urmăresc și pe oamenii de business (28%).
Caracteristicile pe care acest segment le consideră importante la un model de viață sunt inteligența (63%), ambiția (55%), curajul (44%), încrederea (41,95%), respectiv succesul (40%).
În 2019 a fost demarat un studiu pe 1.500 respondenți cu vârste cuprinse între 12-65 ani (copii, părinți și bunici), desfășurat pe parcursul a 12 luni de zile, prin care s-a urmărit identificarea și raportarea la mentorii și la modelele pe care respondenții și le asumă în evoluția lor.
Studiul citat a fost realizat atât în mediul offline (cu copii, direct în școli), cât și în mediul online (cu copii, părinți și bunici).
„Studiul arată clar faptul că există o nevoie a copiilor de a căuta și găsi mentori și modele pe care și-i aleg natural, iar rolul părinților, profesorilor și al formatorilor este să-i ghidăm în selecția potrivită și să le atragem atenția când modelele nu aduc plusvaloare dezvoltării lor.
Principalele modele pe care ei le urmăresc suntem noi, familia și profesorii, așa că trebuie să fim atenți la ce amprentă lăsăm asupra acestor copii prin comportamentul nostru și prin stilul de viață și să înțelegem că alegerile noastre se vor revedea și asupra lor”, a precizat Oana Voicu, unul din cei trei fondatori „Aleg să Previn! Educație și Sănătate!”.
„Încă de la o vârstă fragedă copiii își exprimă nevoia de a comunica și de a deveni independenți. Ei cresc învățând, iar adulții au rolul de a le insufla încrederea de sine, puterea și respectul”, susțin specialiștii proiectului.
Proiectul se adresează unui public-țintă format din părinți interesați de stilul de viață echilibrat, care au copii cu vârste cuprinse între 6 și 12 ani și unui public secundar format din persoane din medii conexe (profesori, medici de familie, medici pediatri, psihologi, bloggeri de parenting) cu rol de facilitatori în informarea, educarea, conștientizarea și activarea publicului-țintă.
Misiunea proiectului „Aleg să Previn! Educație și Sănătate” este de a crea un loc al emancipării personalității copilului, de a inspira, ghida și îndruma părinții cu copii mici și preadolescenți pe trei direcții: dezvoltarea socio-emoțională, sănătate si identificarea mentorilor și a modelelor inspiraționale.
Scopul proiectului este de a accesa și a coopta profesioniști ca modele inspiraționale morale, astfel încât copiii să adopte un stil de viață echilibrat și ei, ca părinți, să se simtă împliniți văzându-și copiii fericiți.